Heb jij een hoge prestatiedrang? De kans is groot dat het jouw ambitie is om CEO te worden bij een bedrijf of multinational. We spraken met Steven Martina, CEO van The Greenery, om tips te geven hoe jij ook aan de top kunt komen.
Als CEO heb je eigenlijk maar één taak: de continuïteit van de onderneming waarborgen. Je kunt er zeker van zijn dat jij niet de enige binnen de organisatie bent die CEO van het bedrijf wil worden. Momenteel is het zo dat de meeste CEO-posities bezet zijn door witte mannen. Sterker nog: bedrijven genoteerd op de AEX hebben meer CEO’s die Peter heten dan vrouwelijke CEO’s. Met gebruik van deze tips kun jij daar in de toekomst verandering in brengen.
Tip 1: Kweek vertrouwen.
Als je een groot bedrijf wil runnen, dan worden er resultaten verwacht. Uiteindelijk worden alleen mensen op hoge posities geplaatst die vertrouwen gewonnen hebben. Dat vertrouwen is gebaseerd op datgene wat ze hebben laten zien. De mensen die jou op een bepaalde positie zetten, doen dat meestal met maar één doel: er zelf beter van worden. Dat doen ze pas zodra ze geloof en vertrouwen in je hebben.
Mensen hebben meer vertrouwen in dingen die ze kennen en herkennen, “wat de boer niet kent, dat vreet hij niet”. Je moet zorgen dat je een bepaalde herkenning, een bepaalde overeenkomst of een bepaalde associatie op kunt roepen zonder je eigen identiteit te verliezen. Zodra je een ingang hebt, moet je jezelf bewijzen. Je moet resultaat leveren. Mensen hogerop moeten over jou gaan denken: “Hé. We hebben hier een belangrijk project. Vorige keer heeft die Steven goed werk geleverd, laten we hem op dat project zetten.” Als je vervolgens weer voor goed resultaat zorgt, ga je steeds vaker voor projecten gevraagd worden. Mensen gaan het in positieve zin over je hebben. Het gaat niet meer om je achtergrond, mensen zien en voelen dat niet eens meer.
Tip 2: Vind de juiste contacten
CEO worden is geen rechte lijn, het gaat met vallen en opstaan. Je hebt mensen nodig die je een deal geven. Daarom is het goed om met mensen in contact te komen die positief ingesteld zijn.
Men heeft de neiging om zich bij mensen aan te sluiten die ze naar beneden trekken en minder presteren dan jij, omdat je daar een goed gevoel van krijgt en je je er thuis kunt voelen, zeker als je veel prestatiedrang hebt. Eigenlijk moet je het tegenovergestelde doen: je moet mensen zoeken die verder zijn dan jij, die beter zijn in de dingen waar jij beter in wil worden. Daar kun je je mee vergelijken, aan optrekken en van leren. Als je verder wil komen moet je jezelf continu verbeteren. Onthoud altijd wat Dalai Lama zei: “Als je praat, herhaal je wat je al weet. Als je luistert, dan heb je de kans om iets nieuws te leren.”
Tip 3: Accepteer tegenslagen.
CEO zijn is topsport, het is de plek waar iedereen op aast. Je kunt het vergelijken met een gouden medaille op de Olympische Spelen: er is er maar één. Iedereen wil die medaille en iedereen knokt ervoor, terwijl je alleen de beste daar tegenkomt. Daarom is het worden van de CEO bij een groot bedrijf op veel gebieden ook een kwestie van geluk. Je moet geluk hebben dat je de juiste mensen tegenkomt, geluk hebben dat de juiste deal doorgaat, geluk hebben dat een bepaalde positie vrijkomt.
CEO worden start met een grote ambitie uitspreken, kleine stapjes maken en mensen daarin meenemen. Vervolgens zet je weer stapjes en haal je meer successen, om zo de olievlek verder te verspreiden. Dat begint klein en in eerste instantie bij jezelf. Vanuit daar moet je verder bouwen.
Tip 4: Train empathisch vermogen.
Empathisch vermogen is heel belangrijk. Empathie is het vermogen van iemand om zich in de gedachten- en belevingswereld van anderen in te kunnen leven.
Wanneer mensen je empathisch vinden, krijg je een grotere gunfactor. Mensen gunnen dingen eerder aan andere mensen die ze aardig vinden. Daarom is het belangrijk om gegevens als bijvoorbeeld de verjaardag van een dochter van je collega te noteren, zodat je diegene op die dag uit jezelf kunt feliciteren.