Opleidingsmanager Jan Jaap Hubeek ziet door de serie Klassen een discussie losbasten over ongelijkheid. Tegelijkertijd vraagt hij zich in deze ingezonden brief af waarom in die klassen zo weinig diversiteit voor de klas te zien is. ‘Er is behoefte aan leerkrachten met diverse achtergronden, ervaringen en perspectieven.’
De serie Klassen van de NPO waarin de ongewenste ongelijkheid duidelijk in beeld wordt gebracht, maakt veel los. Meningen en inzichten buitelen over elkaar heen. De vroege selectie wordt terecht als een ongelijkmaker aangewezen. Wat de serie echter ook duidelijk maakt, is dat een leraar of de visie van een school de toekomst van een kind kan bepalen. Waarom zien we dan zo weinig diversiteit voor de klas? Waar zijn leerkrachten die vanuit ervaring, herkenning of perspectief de juiste kant op wijzen?
Ons onderwijs wordt ingericht door leerkrachten die allemaal met de beste bedoelingen doen wat zij in zich hebben. Maar zijn leerkrachten opgeleid en gevormd om in deze ongelijke maatschappij met zijn contrasterende persoonlijke situaties het goede te doen?
Hoger opgeleide ouders fietsen de buurtschool voorbij naar scholen waar uiteindelijk dezelfde leerkrachten werken, vanuit dezelfde besturen aangestuurd. De lerarenpopulatie is eenzijdig, terwijl de schoolpopulatie diversiteit verlangt.
Onderwijs is een ongepland experiment. Ieder kind heeft iets anders nodig en de uitkomst is ongewis. Contact en vertrouwen blijken essentieel. Een goede leraar in deze weerbarstige praktijk heeft het vermogen te weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen. Dit vermogen zou centraal moeten staan bij het aantrekken en opleiden van leerkrachten. Het speelt nu echter geen enkele rol in de opleiding. Er wordt in Amsterdam ingezet op zij-instromers die vanuit een hbo/wo-vooropleiding het onderwijs versterken met kennis en ervaring. Dit verrijkt en helpt. Máár als de stad gelijkheid nastreeft, is er meer behoefte aan leerkrachten met diverse achtergronden, ervaringen en perspectieven.
Wat kunnen we leren van voorbeelden waar de juiste verbinding met deze doelgroep wel tot ontwikkeling en leren leidt? De studiezalen van Abdelhamid Idrissi, de IMC Weekendschool en de Fawaka ondernemersschool laten op inspirerende wijze zien dat dit kan.
De stad Amsterdam, de besturen en de opleidingen zouden er wat aan kunnen doen door gezamenlijk in te zetten op het aantrekken, passend opleiden en bestendigen van diversiteit aan onderwijsprofessionals.
Bron:
Hubeek, J. J. (2020, 30 december). ‘Discussie over kansenongelijkheid op school moet ook over diversiteit gaan’. Het Parool. https://www.parool.nl/columns-opinie/discussie-over-kansenongelijkheid-op-school-moet-ook-over-diversiteit-gaan~b60ab54b/